11.05.2020
Medvind i en svær tid: Danskerne sætter pris på FÆNGSLET
Ifølge en ny undersøgelse mener de fleste danskere, at FÆNGSLET bidrager positivt til kulturen. Analysen fastslår også, at kendskabet til oplevelsesvirksomheden er steget både regionalt og nationalt - og det sker på et afgørende tidspunkt.
Selvom FÆNGSLET i øjeblikket er ramt af Corona-nedlukningen, så er der godt nyt for den historiske oplevelsesvirksomhed - danskerne sætter nemlig stor pris på stedet. Otte ud af ti østjyder mener, at FÆNGSLET bidrager positivt til kulturen i Østjylland. Og på landsplan mener danskerne, at FÆNGSLET er med til at styrke Horsens' image. Det viser en ny undersøgelse.
Samtidig er der flere og flere i hele landet, der får øjnene op for kulturinstitutionen. Nu kender to ud af tre danskere FÆNGSLET. Kendskabet har aldrig været højere både regionalt og nationalt.
"Vi er utrolig glade for, at flere og flere kender til FÆNGSLET, og at de samtidig synes, vi bidrager til kulturen. Det er et kæmpestort skulderklap," siger direktør for FÆNGSLET Astrid Søes Poulsen og tilføjer:
"Vi har formået at øge vores kendskab i hele landet, og det siger noget om, at vi ikke kun er et kulturelt fyrtårn i Horsens, men også i resten af Danmark," siger hun.
MØDER OG KONFERENCER SLÅR IGENNEM PÅ ET AFGØRENDE TIDSPUNKT
Det øgede kendskab fremgår af en ny undersøgelse foretaget af Analyse Danmark. Ved en tilsvarende måling i 2016 tilkendegav 55% procent af de adspurgte på landsplan, at de kendte FÆNGSLET. På blot fire år er kendskabsgraden steget med knap 20%.
"Særligt i disse tider, hvor de fleste af vores aktiviteter er lukket ned, er det vigtigere end nogensinde, at FÆNGSLET er et sted, som folk husker," siger Astrid Søes Poulsen.
Kendskabet til FÆNGSLET er vokset for flere forretningsben. Kendskabsgraden til FÆNGSLETs møder og konferencer er på blot to år steget hele 11 procentpoint i Region Hovedstaden, så her kender hver fjerde nu til de unikke møde- og konferencefaciliteter.
"Det et enormt vigtigt tidspunkt, at vores møder og konferencer slår igennem. For i denne tid er der brug for rummelige mødefaciliteter med plads til afstand - og netop dét kan vi bidrage med i denne krisetid," siger FÆNGSLETs direktør.
Også kendskabet til SleepIn er fordoblet i hovedstadsområdet, så hver tredje nu kender til overnatningstilbuddet.
FÆNGSLET FÅR HUL IGENNEM TIL DE UNGE
Den nye analyse viser, at FÆNGSLET især har gjort indtryk på det yngre publikum. Blandt de unge i region Midtjylland kender fire ud af fem FÆNGSLET, og på landsplan er kendskabsgraden hos de unge steget med mere end 20% på kun to år. Dermed kender to ud af tre unge nu FÆNGSLET.
"De unge ved, hvem vi er og det er ret unikt. Det er en svær målgruppe at få hul igennem til. Men vi har skabt arrangementer, som særligt henvender sig til unge og arbejdet målrettet på at kommunikere direkte til dem. Derfor er vi stolte over, at det er lykkedes os at fange de unges opmærksomhed," siger Astrid Søes Poulsen.
NYE TILTAG SKAL TILTRÆKKE GÆSTER
Den høje kendskabsgrad har også haft positiv indflydelse på omsætningen, der i 2019 slog rekord. Men de positive resultater får ikke FÆNGSLET til at hvile på laurbærrene - tværtimod.
"Vi er i en udfordrende tid i øjeblikket, så vi vil gøre alt, hvad vi kan for fortsat at udbrede kendskabet til FÆNGSLET og skabe nye arrangementer for vores gæster - for i usædvanlige tider har vi stadig brug for usædvanlige oplevelser," siger Astrid Søes Poulsen.
Astrid Søes Poulsen ser frem til, at FÆNGSLET igen kan slå dørene op for gæster og inden længe sætte gang i det store Vestsalsbyggeri. Salen, der med sin enestående arkitektur, sit unikke design og store fleksibilitet giver FÆNGSLET en række nye muligheder, som på sigt skal være med til at tiltrække flere gæster fra både ind- og udland.